Článek pro M&M – Olympiáda na sociálních sítích

Na co si dát pozor při komunikaci firemního profilu k ZOH na Facebooku?

Tento článek vyšel ve zkrácené verzi v tištěné formě v týdeníku Marketing&Media, č.8 v roce 2018, na titulce David Krňák.

Vytvořit z hrníčků, donutů nebo půllitrů olympijské kruhy, hezky to vytofit zvrchu a umístit si to na Instagram. Připravit soutěž o olympijskou kolekci nebo gratulovat olympionikům. Na tyto a další nápady, jak se jako značka můžete vyjádřit k aktuálně probíhající ZOH 2018 v Pchjongčchangu, vás ale všichni informovaní social media marketéři upozorní. Rychle a aktuálně i velmi zběsile. Za pokutu, která by vám případně hrozila od Českého olympijského výboru, vám takový příspěvek totiž jistojistě nestojí.

Nabízí se hned klientova nabroušená otázka “Jak jako pokuta? Vždyť je to přece celosvětový svátek sportu! K tomu mám přece plné právo se vyjádřit jak se mi chce.” Ano, máte, ale… 1) pouze v případě, že nevyužíváte se svou značkou Ambush marketing (ambush marketing, neboli marketing parazitující na událostech, se kterými není sponzorsky spjatý) 2) neporušujete snad přímo zákon č. 60/2000 Sb. Zákon o ochraně olympijských symbolik. Že jste nevěděli, že jsou olympijské symboly, olympijská vlajka nebo i další olympijské emblémy pod ochranou? Jsou! A neznalost zákona neomlouvá. Dlouhodobě probíhá monitoring sociálních sítí pod hlavičkou Českého olympijského výboru, který je Mezinárodním olympijským výborem k této ochraně zavázán. Monitoring je vlastně naprogramovaný algoritmus prohledávající celý český Facebook a Instagram, který následně týmu marketingové komunikace ČOV nahlašuje veškeré zmínky vybraných klíčových slov chráněných dle zákona. Pozornosti neutíkají ale ani komerční sdělení, tzv. sponzorované příspěvky či grafické příspěvky. “Marketingový koncept olympijských her a obecně olympijského hnutí je unikátní v tom, že na sportovištích ani na dresech nenajdete žádné reklamy. To je možné díky marketingovému programu MOV a podpoře olympijských partnerů, kteří pomáhají i v období mimo  přípravu na OH a jejich průběh. Důležité je také zmínit, že olympijští partneři financují nejenom pořádání olympijských her, ale i chod celého olympijského hnutí a tedy i sport jednotlivých národních olympijských výborů. Jakmile by se “kruhy” ani olympijští partneři nechránili, přestal by celý koncept fungovat. Není žádným tajemstvím, že je olympijská symbolika to nejcennější, čím olympijské hnutí disponuje a zákon je třeba chránit“ – Alena Kindová, tajemnice ČOV pověřená dohledem nad zneužitím olympijských symbolik 

Jak to vypadá, když jsem nahlášen?

Jak celý proces monitoringu vypadá nám popsal Václav Blahout, šéf monitorovacího týmu sociálních sítí při marketingové komunikaci ČOV: “Monitorujeme stovky výskytů na denní bázi. Ve chvíli, kdy značka poruší pravidla, je obsah nahlášen a odebrán z konkrétní sociální sítě. Upozornění přijde všem administrátorům stránky i s možností nás kontaktovat. A často se tak i děje. Pokud výzvy nerespektuje, vystavuje se případné soudní dohře  za porušení zákona.“ Olympijské kruhy, výraz olympiáda a další symbolika nejsou majetkem všech, ačkoli by to tak mohlo pro laika vypadat. V České republice je dokonce chrání sám zákon. Tato nařízení nezůstávají pouze u zákoníku, ale také je tu, pro všechny ne úplně známé, Pravidlo 40, Olympijské charty, které zní:

„Bez souhlasu Výkonného výboru MOV nesmí žádný závodník, funkcionář nebo jiný člen výpravy na olympijských hrách dovolit, aby po dobu trvání olympijských her byly jeho osoba, jméno, vyobrazení nebo sportovní výkony využívány k reklamním účelům. Tato pravidla platí i pro tzv. NEpartnery. Tedy značky, které během roku podporují nějakého sportovce , ale nejsou partnery MOV nebo ČOV a kteří si s předstihem nevyžádali povolení.“

Aktuální přehled partnerů, více informací a FAQ o symbolice najdete na webu olympic.cz

TIPY: 

Přinášíme 5 tipů, jak se vyhnout problémům s ČOV/MOV při probíhajících OH  na sociálních sítích:

  1. Nepřidávejte příspěvky s vizualizací produktů do tvarů olympijských symbolů.
  2. Nevyužívejte ve vizuálech příspěvků fotografií olympijských sportovců.
  3. Nevyužívejte olympijská symbolika, mezi která patří: Olympijský symbol, vlajka, heslo, oheň, pochodeň, hymna a zejména výrazy olympijský, olympiáda. Ta jsou chráněna dle platných právních předpisů a mezinárodních dohod
  4. V případě, že si nejste jisti, zda váš příspěvek je zcela v pořádku, kontaktujte  olympijský výbor na emailu info@olympic.cz
  5. Staňte se partnerem. 🙂
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..