Co najdeš v Přehledech?

Pokud chcete vědět, co se na vaší stránce na FB děje, je dobrý udržovat se v obraze o jejím dění. Jak analyzovat svoji stránku lze od úplnýho základu skrze koukání se do Přehledů, propočítávání z excelových (csv) tabulek z Insights (najdeš v Přehledech pod tlačítkem Exportovat data vpravo nahoře), přes obří (ale krásný) grafíčky, co dělají opravdový datový analytici sociálních sítí – takový můžeš vidět třeba od Josefa Šlerky nebo vlastně skoro každého, kdo vyšel StuNoMe nebo pak máš ještě možnost využívat analytics třetích stran. Takovou věc jsem sestrojovala v Digitální Akademii loni i já, pod názvem Uniporn Reports. Nedávno jsem se ale rozhodla, že UR dodělávat nebudu, protože na můj způsob analýzy ke spokojenosti mojí i klientů mi bohatě stačí analytics od Kontentino. O těch vám povím zas v dalším článku.

Prostě analyzovat si, i na tý nejzákladnější úrovni, svoji stránku byste fakt měli, pokud to se sockama myslíte aspoň trošku vážně. A je jedno jestli jste na pozici klienta, markeťáka, soušlaře nebo nadšence. 🙂 Rozhodla jsem se vám představit, co všechno (a kde) najdete v části Přehledy, což je takovej základní bod nějaký tý analýzy. Spíš tedy „analýzy“, aby mě pak nějakej datař nechtěl utlouct kamením…

Přehledy:

Kde najdete přehledy? Přehledy najdete na svojí stránce nahoře, hned mezi Upozornění a Nástroje pro zveřejňování. Stačí klik a jste tam. 🙂

Po rozkliknutí se dostanete sem. Objeví se vám tady nějaký grafíčky a vlevo sloupec s dalším výběrem. Začneme od horní části. Když teď vynecháme levý sloupec, tak úplně nahoře vlevo vidíte Souhrn stránky: Posledních 7 dní. Přes ty šipky hned vedle toho si tenhle časovej úsek můžete změnit. Nicméne možnosti změn tady v týhle části nejsou nijak velký. Je tam dnes, včera, posledních 7 dní a posledních 28dní. Na nějaký rychlo info je to fajn, ale mě osobně tahle část nikdy nestačila. Tady se nebudu úplně nějak rozepisovat nad tím, která část co znamená, to si ukážeme níž.

Co je ale dobrý zmínit jsou ta červená nebo zelená čísla, který vidíš na první dobrou. Já tu mám zrovna docela zeleno, což mě těší. Ale takhle tomu rozhodně není pořád. Stejně tak červená vás nemusí úplně vyděsit. Vždycky musíte přemýšlet v kontextu dění stránky. Důležitý je si říct, podle čeho vám FB ukáže ta procenta a jejich barevnost. Tahle část je nárůst/pokles s porovnání se stejnou časovou délkou, jakou jste si zaklikli nahoře, ale jí předcházející. Takže defaultně se jedná o nárůst/pokles s porovnáním se 7 dny jdoucími před posledními 7 dny, které vám ukazuje.

Co je tu u FB ale úplně nejzmatečnější je, že (viz můj printscreen) dnes je 7.února, měla by se mi ukázat data za období 31.ledna (včetně) – 6.února (včetně). Tuhle informaci i FB píše hned pod tím šedým textem. Když si ale najedete na jakýkoli graf, objevíte, že vám naservíroval data jen za 6 dní a to 31.ledna(včetně) – 5.února (včetně). To je spíš taková zajímavost.. 😀 Další fesjsbukovinka..

V případě, že byste si chtěli s datama hrát víc a máte rádi hrabání se v excelech a číslíčkách, můžete si ze svý stránky vytáhnout data Exportovat data (vpravo nahoře), kdy si můžete vybrat, co o stránce chcete vědět a za jaké období. Dostane se vám ale hromad čísel, kterým na první dobrou vůbec nemusíte rozumět, natož vědět jak je pospojovávat, aby vám dávaly smysl. Pokud vás zajímá tahle část, dejte vědět a já bych pak podle zájmu zkusila udělat nějaký návod, jak s těmahle datama pracuju já.

To co si ale prakticky vždycky stahuju touhle cestou je podle tohoto klíče:
1)  Typ dat: Údaje o stránce, Období: minulý měsíc, Formát souboru: Excel (.xls) – v případě, že nevládnete jazykem datařů, Rozložení: Všechna data pro stránku -> Exportovat data.
2) Typ dat: Údaje o příspěvku, Období: minulý měsíc, Formát souboru: Excel (.xls) – v případě, že nevládnete jazykem datařů, Rozložení: Všechna data pro stránku -> Exportovat data.

Když půjdeme dál v přehledech, určitě bychom si měli ukázat, co znamená, a co nám ukazuje levý sloupec.

Levý sloupec obsahuje: Přehled, Propagace, Sledující, To se mi líbí, Dosah, Zobrazení stránky, Náhledy stránky, Akce na stránce, Příspěvky, Značkový obsah, Události, Videa, Skupiny, Lidé a Zprávy. Budeme to brát postupně a já vám i budu říkat, co používám a co ne. To ale neznamená, že u vás to nemůže být jinak. 🙂

Přehled jsme si už ukázali výše, je to jednoduchý a rychlý ukazatel toho, co se za období, například týden na vaší stránce dělo. Pokud na téhle stránce sjedete níže, máte tam i ukázku 5 posledních příspěvků stránky a také stránky pro porovnání. V případě, že si chcete nechat ukázat více než 5 příspěvků a dáte Zobrazit všechny příspěvky, dostanete se hned do sekce Příspěvky (ztmavne vám jiná část v levém sloupci).  

V případě, že chcete využívat i porovnávání s dalšími stránkami, tady v téhle sekci si je můžete libovolně přidat. Ke všem údajům cizích stránek se ale rozhodně nedostanete, pro nějaký ten základní přehled to ale celkem stačí. Já to osobně na svojí stránce nepoužívám. Už jen proto, že jsem se vnitřně ještě nezařadila do žádný kategorie a nevím, jetsli mě zajímá poměr s nějakým jiným blogerem nebo se social media agenturou. Vám se ale tahle sekce může hodit. 🙂

Druhou sekcí ze sloupce je Propagace. Tady byste měli vidět všechny svoje příspěvky, které jste dali přes tlačítko Propagovat příspěvek. Aspoň to je moje teorie. Protože ačkoli na stránce Jsemandrea nic aktuálně nepropaguju, zkontrolovala jsem si tuhle část i u klientů, kde propagace přes Správce reklam / Power editor běží a i tam bylo vzduchoprázdno. Pokud tu něco máte, budu ráda za info jak to vypadá. 🙂 Jinak ve všeobecnosti tlačítko Propagovat příspěvek nedoporučuju, ale o tom zas až jindy. 🙂

Další je záložka Sledující. Sem, osobně, nechodim skoro vůbec. Co je tu ale dobrý vypíchnout je horní panel s posuvníkem časové osy. Rozhodně lepší způsob metriky času než posledních 7 dní a posledních 28 dní. 🙂 Vzhled, který máme tady už najdete i na dalších sekcích levého sloupce.

Fanoušci a jejich vývoj jsou komodita, která zajímá každého vlastníka stránky. Ať už je to kvůli vlastnímu egu, kredibilitě nebo „vlastní“ cílovce na reklamu, fanoušci jsou prostě neustále sledovaná věc. Nárůst fanoušků najdete v sekci To se mi líbí. Nahoře si zase hezyk můžet ručně nastavit období, jaké chcete sledovat a grafy níže se vám podle toho proměňují.

Část Dosah patří rozhodně pro mě k důležitějším. Na screenech ze stránky Jsemandreavám toho asi moc neukážu. Ale to co je pro mě tady často důležitý a to následně i pro klienta je poměr organického a placeného dosahu, zároveň i jestli (a pokud ano, tak kdy) byly nějaký extrémní výkyvy organického nebo placeného dosahu. Tam pak dohledávám jakého postu se to týkalo a co to mohlo způsobit. Hned potom si počítám Engagement rate (najdeš v článku tady) a zkoumám příčinu i dopad.

Co tu taky najdete a u větších stránek je dobrý na tohle občas mrknout je Skrývání. To najdete ve spodní části Dosah. A k čemu to je? Mno, třeba k tomu, že jste v daném období mohli vydat nějaký extrémní post, který donutil uživatele příspěvky nebo celou stránku skrýt. Dokonce je to mohlo donutit k odlajkování stránky, nahlášení,.. A nemuselo to být ale jenom extremistickým článkem, mohla to být třeba cílená reklama na cílovku, která o vás nestojí. I s tím je dobré prostě počítat. Jako třeba ukazovat vegetariánům stránku nového řeznictví z apomocí videa, jak se bourá prase… 😀

Zobrazení stránky nepoužívám vůbec. Pokud vy někdo ano, budu ráda za tip, k čemu mi to je. 🙂

Stejně tak Náhledy stránky osobně vůbec nevim k čemu slouží. Le pardón..

Zato Akce na stránce sleduju. Hlavně ale u klientů, kde mi to k něčemu je. Do velký míry ale z mojí zvědavosti. Nerada bych tvrdila, že CTA na FB na stránce jsou mrtvá, ale mám teorii že tak trochu jsou.

Pomalu jsme se dostali k mojí nejoblíbenější a nejčastěji navštěvované části a to Příspěvky. To, co vidíte hned na začátku je takový graf, který vypadá trošku jako když had snědl slona. Bacha, tak tomu ale taky vůbec nemusí být. To na co se koukáte je graf Kdy jsou vaši fanoušci online, což můžeme mít každý úplně jinak. Já třeba podle tohohle grafu pak následně testuju časy vydávání příspěvků. Zábavný ještě je, že ten velký graf je průměr, ale když si kurzorem najedete na nějaký den v tý části DNY, objeví se vám v grafu čára, která ukazuje časy k danému dni.

Když se (stále v sekci Příspěvky) nahoře přepnete na část Typy příspěvků, objeví se vám jaké typy příspěvků Facebook pro vás vyhodnotil jako nejúspěšnější. Tady si jen dejte pozor, abyste nemíchali hrušky s jablkama. Úspěch u Odkazu je (podle mě) proklik na daný web, u fotky, videa a statusu bych zas ocenila vyšší Engagement Stories (co to je najdeš tady) než klikání.

Ještě se v týhle části můžeš prokliknout na Nejlepší příspěvky stránek pro srovnání. Vzhledme k tomu, že já tuhle fejsíkovou funkci nepoužívám, tak se mi tu nic nezobrazuje. 🙂

Ve spodní části najdete zas všechny příspěvky chronologicky za sebou,které na své zdi stránka zveřejnila. To co tu nenajdete jsou příspěvky, které používáte v reklamách, tzvn. Shadow/Dark/Black posty. tady je i prima sledovat poměrně z dálky ty poměry dosahů organický vs. placený. Kontroluju si tu i to, jestli něco nemá až přespříliš reklamy apod.

Jednou z novinek na FB je část Značkový obsah. Osobně jsem dneska v něm na svojí stránce poprvé, což i odpovídá tomu, že tu mám na schválení příspěvek od Socialsharks, kteří mě jako stránka ozančili v jednom postu před skoro 2 rokama a já to tu mám ke schválení / odebrání označení.

Pokud to má fungovat pro firmy, aby si kontrolovali obsah a kvalitu výsledků u influencerů, tak super! Pokud máte jiný info, budu za něj ráda. Jak sama říkám, já tuhle část probádanou nemám a spolupráce nemáms nikým žádný. 😀


V levým sloupci taky najdete Události. Tady úplně nějak moc informací nenajdete. Co mi přijde jako úplně špatný je období, který si můžete vybrat k analýze. Máte tu jen posledních 7 nebo 28 dní. :-/ Co mi ale dobrý na druhou stranu přijde, že se můžete podívat na nějaká ta data i u událostí, které „jen“ spolupořádáte. 🙂

Videa. Hmmm, co k tomu říct. Snad jen, že tu najdete info o videích.

To co mě v týhle sekci ale dost baví je, že tu dostanete informace (do určitý míry) i o sledování videí, které sdílíte. To mi přijde hodně cool! Ve screenu nahoře to můžete vidět třeba u video s Burger Kingem ve Francii nebo Water by Radenska, který rozhodně nejsou moje. 🙂

Skupiny jsou asi taky jasný. Tady máte nějaký data o skupině, kterou máte připnutou ke stránce. Pokud nějakou máte. 🙂

Jestli bych měla vypíchnout, která  část z Přehledů je pro mě fakt stěžejní (hned po příspěvcích), rozhodně je to sekce Lidé. Nahoře si všimněte rozdělení na Vaši fanoušci, Vaši sledující, Oslovení lidé a Aktivní lidé. Defaultně se vám po otevření části Lidé otevře na možnosti Vaši fanoušci. Tady se můžete podívat, jak máte svoji komunitu například genderově nebo demograficky rozloženou. Důležitá je tu pro vás informace i o jazyku. Tohle info pro vás může být totiž důležitým faktorem k multijazyčnému obsahu. Demografické rozložení vám může pomoct s plánováním road show nebo offlinových aktivit, stejně tak i k pochopení komunity. Ano, je rozdíl, jetsli mám fanoušky hlavně z Prahy nebo Brna. Nebo třeba z Poděbrad. 😀 Stejně tak si tu můžu nádherně zkontrolovat, jestli mi agentura nepřihrnula sice super množství fanoušků za málo peněz, ale zato třeba z Indie. Uff, já tu mám jen 3, tak dobrý… 😀 V tomhle nastává průšvih, když si zaplatíte firmu, co vám nahrne fans z ČR, ale jsou to mrtvé duše. To bych se tu ale mohla rozčilovat do nekonečna.

Určitě si všimněte, že při překliknutí na Vaši sledující se vám graf trochu změní (někdy dokonce drasticky, což opět může už tady mluvit o mrtvých duších). Mimochodem, všimněte si, jak FB hezky zaokrouhluje tak, že se mi někde cestou zaokrouhlováním ztratila 2 % lidí. 😀

Super věc pro hlídání cílení je sekce Oslovení lidé. U mě to není tak viditelný, protože fakt nedělám reklamy. Ale tady si můžete krásně najít, kterou cílovku třeba přetěžujete nebo nevytěžujete dostatečně. Tohle je fakt prima pomocník, když nevíte jak cílit reklamu.

Pomoct najít mrtvé duše dost pomáhá část Aktivní uživatelé. Už tady i na mojí pidi stránce je vidět, že se smrsknul seznam zemí, změnilo se pořadí a počty uživatelů u měst a jazyků je tu najednou taky mnohem méně. Tohle je TA část, která mě rozhodně zajímá, pokud chci mít aktivní komunitu a chci se o ni zajímat.

Nu a poslední část z Přehledů jsou Zprávy. Tady žádnou velkou hitparádu nenajdete. Krom možnosti časového okna na dnes, včera, posledních 7, 28 nebo 180 dní mě tu nic moc nenadchlo. Kompletí číslo, kolik zpráv nebo komentářů jste odbavili tu nenajdete a jak FB počítá „konverzaci“ vůbec netušim. 😀

____________________

Takže to byl asi nejdelší článek, který tu najdete. Ale podle tohohle byste se už měli líp orientovat v části Přehledy a aspoň už tušit, co všechno si můžete poměrně jednoduše o svojí stránce, jejím chování, chování fanoušků i dalších výkonech stránky najít.

Pac a pusu.

 

4 replies
  1. Ivana
    Ivana says:

    Ahoj, jsem na tvym webu poprvéa super článek, díky za něj. 🙂 Zrovna nedávno jsem začala analytics u FB trochu sledovat, nestahuju si teda žádný reporty, dělám to spíš intuitivně a zapisuju vždycky po měsíci do google sheetu, ale u tohohle článku jsem si ověřila, že sleduju ty stejný věci. 🙂 A novinkou pro mě bylo sledování „Skrýt příspěvek“ u dosahu, ukázalo mi to zajímavý věci. 🙂

    Odpovědět
    • Andrea Bubníková
      Andrea Bubníková says:

      Ahoj Ivano!
      Podle mě je dobrý sledovat aspoň něco a rozhodně je skvělý začít tak jak píšeš, intuitivně. 🙂 Data jsou strašně důležitý, ale bez přemýšlení a znalosti nějakýho toho kontextu situace jsou stejnak tak trochu na dvě věci. 🙂 Takže velká pusa a podporuju alespoň takový start a těším se, že v tom budeš pokračovat! <3

      Ája

      Odpovědět
  2. Silvi
    Silvi says:

    Ahoj Andy, já mám ještě v levém sloupci ještě navíc Místní. Zřejmě to ukazuje jaký typ lidí/uživatelů FB se objevuje v okolí firmy. Ale nejsem z toho dvakrát moudrá. Nemáš to třeba u některého tvého klienta? Díky moc Silvie

    Odpovědět

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář: Andrea Bubníková Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..