Facebook slovník

Když jsme teď nabírali nováčky do soušlu týmu Alfréd Kašpar, vznikaly mi pod rukama materiály, který by jim měly na první dobrou pomoct. Tak třeba mockupy na prezky (což je fakt sranda, když já dělám v KeyNote a jiní třeba v PPT), pomocný briefy na klienty ohledně jejich tonalit a strategie komunikace (mega moc doporučuju!), stejně tak nám tu vzniknul i základní slovníček pojmů, se kterýma se v soušlu potkají.

Osobně si mimojiné myslim, že umět všechny pojmy soušlu a onlinu totálně komplet, jak když bičem mrská není úplně nutný, ale je dobrý mít takovejhle slovník někde po ruce. Navíc když nějaký pojmy používáte a sledujete pořád dokola, tak si je do paměti nacpete hned. 😀 Ale pak jsou prostě věci, který je dobrý znát, ale že bych si je i já třeba osobně pamatovala furt, to teda ne-e… 😀

Tenhle náš slovníček neobsahuje všechny pojmy. V tomhle slovníčku najdete prostě ty úplně nejběžnější věci, který po svých spolupracovnících chci aby znali já a ideálně je postupně učím i svoje klienty. Já si totiž klienty edukuju děsně ráda!

Základní pojmy:

CPO – Cost per Order
– cena za objednávku

CPM – (také jako CPT) Cost per thousand
– cena za tisíc zobrazení

CPC – cost per click
– cena za kliknutí (na stránku nebo na button)

CPA cost per actions
– cena za akci (konverzi) – nákup, registrace, …

PNO – (také jako COS) podíl nákladů na obratu
– procentuální vyjádření hodnoty nákladů (tj. celková cena reklamy) vydělené celkovou hodnotou dosažených konverzí

Reach
– počet oslovených uživatelů

Unique reach
– počet oslovených unikátních uživatelů

Frekvence
– počet zásahů jednoho uživatele reklamou. Frekvence 3 znamená, že to cílový uživatel viděl reklamu v průměru 3x.

Imprese 
– počet zobrazení celkového počtu zobrazení všech reklam

Unique reach x Frekvence = Imprese
Příklad: Jednoho uživatele oslovím jednou reklamou 300 000x. Unique reach ale nebude 300 000, ale bude 1. Frekvence tak bude 300 000, reach 1, imprese 300 000.

____

Rozdělení engagementu:

Engagement per post
– Součet všech komentářů, likes, sdílení a všeho klikání u příspěvku.

Stories engagement per post
– Součet všech komentářů, likes a sdílení příspěvku.

Consumption engagement per post
– Součet všeho klikání u příspěvku.

Unique reach per post
– Počet zasáhnutých unikátních uživatelů u příspěvku.

Engagement rate per post
– Nejpoužívanější metrika při vyhodnocování kvality příspěvku. Jedná se o výpočet součtu všech komentářů, likes, sdílení a všeho klikání u příspěvku celkem, dělených celkovým počtem zasáhnutých unikátních uživatelů u příspěvku. (číslo se na konci udává v procentech %) -> Engagement per post / Unique reach per post = Engagement rate per post 

Stories rate per post
– Metrika, která určuje, jak je příspěvek komentován, lajkován a sdílen v poměru s celkovým počtem zasáhnutých unikátních uživatelů u příspěvku. (číslo se na konci udává v procentech %)

Consumption rate per post
– Metrika, která určuje, jak je klikáno na příspěvek v poměru s celkovým počtem zasáhnutých unikátních uživatelů u příspěvku. (číslo se na konci udává v procentech %)

____

Mnou nejpoužívanější cíle kampaní:

  • Návštěvnost (jít na web)
  • Povědomí o značce
  • Konverze (nákup, podmínkou této kampaně je FB Pixel)
  • Projevený zájem – Označení stránky jako To se mi líbí (akviziční kampaň na fanoušky)
  • Projevený zájem – Zájem o příspěvek (vhodné při potřebě interakce – sdílení, likes)
  • Zhlédnutí videa
  • Dosah (zobrazení, co největšímu počtu lidí)

____

Typy příspěvků:

  • Shadow post – reklamní posty, které nenajdete na Timeline a nemohou být oragnické
  • Timeline post – posty, které jsou i organické a vždy je najdete na Timeline stránky na FB, mohou být ale i podpořené reklamou a mohou se z nich tak stát reklamní posty

____

UTM Parametry

  • utm_source (povinný) – určuje místo, kde je odkaz zobrazen
    • příklad: utm_source=email pro rozesílku emailu
  • utm_medium (povinný) – určuje způsob zobrazení odkazu
    • příklad: utm_medium=banner pro určení, že jsme použili banner
  • utm_campaign (povinný) – pomáhá odlišit marketingové kampaně
    • příklad: utm_campaign=2015_hory

A následují dva volitelné pro potřeby rozšíření:

  • utm_term – klíčové slovo (pro vyhledávací kampaně, kdy je možné klíčové slovo určit)
  • utm_content – obsah marketingové kampaně (např. varianta banneru, verze textového inzerátu apod.)

Příklad: www.jsemandrea.cz/?utm_source=facebook.com&utm_medium=ppc&utm_campaign=ja_FBSluzby&utm_content=NovaSluzba
*ja = JsemAndrea (zkratka mého brandu) , může být i ak = Alfréd Kašpar i jiné – tohle si tam přidávám, abych pak mohla líp dohledat v GA svoje utmka od cizích. 🙂 

 

Napadají vás další termíny, které by bylo fajn sem doplnit? Budu moc ráda za doplnění, fakt! 🙂 Pac a pusu. :-*

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *