Článek pro M&M – Instagram
Potřebují firmy odborníky na Instagram
nebo je to pro ně ztráta peněz?
Zkrácená verze tohoto článku vyšla v tištěné verzi Marketing&Media, 36.číslo 2018 na titulce s Josefem Havelkou.
Sociální sítě jsou místem, kde ještě stále můžete získávat nové zákazníky. Je to místo, kam jde ještě pořád většina naší pozornosti při každodenních rituálech známých jako prokrastinace. Známe to všichni. Čekáme na tramvaj, sedíme na záchodě, nechce se nám otevřít po ránu všechyn ty čekající emaily. Vytáhneme z kapsy telefon a jdeme prostalkovat všechny svoje přátelé, oblíbené značky a influencery. Social media stalking je dnes velmi oblíbenou zábavou nás všech, schováváme to pod slovo inspirace. A zatímco dříve byl na špehování ostatních ideálním místem Facebook, kde jsme na sebe rádi vyklopili kde jsme, proč jsme, s kým jsme a přihodili nějaké to selfíčko, ve chvíli, kdy přišel Instagram se svými Stories se hra obrátila.
Většina mladší generace (15-24) utekla z Facebooku a přemístila se na Instagram prakticky hned, starší generace odchází postupně. Velkou roli hrál v té době i Snapchat. Ten se bohužel v Čechách příliš neudržel. Alespoň né u generace nad 24 let. Přechod na Instagram nebyl ovlivněn pouze tím, že “to trapný video ze včera zmizí”, hodně pomohlo i jednoduché propojování se s přáteli přes Facebook, kde do té doby už “všichni” byli. Aktuálně je v ČR na Instagramu přes 1,6milionu uživatelů. To není číslo, které by měla jakákoli značka ignorovat. Z čehož víc jak 50% jsou lidé ve věku 18-34 let.
Tahle věková skupina je tučnými písmeny napsaná na bloku každého markeťáka. Je zajímavá nejen pro její velké zastoupení na sociálních sítích všeobecně,ale také proto, že se jedná o jednu z nejsilnějších cílových skupin v rámci nákupu. Lze do ní zařadit jak mladé, které nadchnete pro oblečení, techniku nebo i bydlení. Maminky, které bojují se vším kolem svých prcků a dychtí po inspiraci a pomoci z vnějšku.
Ano, reálný prodej přes Instagram je v dnešní době a v České republice stále nízký, ale nikdy jako firma nepodceňujte sílu brandbuildingu na sociálních sítích. Většina lidí produkt potká na Instagramu/IG Stories u vás nebo přes influencery. Otevřou si prohlížeč na počítači nebo i na mobilu a zadají do vyhledávače název vaší firmy. A už brouzdají po produktech. Uživatelé v dnešní době stále rádi nakupují přes počítač, kde může být Instagram ještě pořád né úplně příjemným místem. Navíc, přechod na mobilu přes odkaz v BIO také není příliš komfortní. Přesto se stále nákupy přes mobil zvedají a ve vzduchu je i otázka do jaké míry přejdou nákupy přes počítačů na mobily.
Ohledně prodeje se Instagram snaží pomoci jak to jen jde. Očividně si i sám uvědomuje svoje silné i slabé stránky, a že značky nežijí jen ze srdíček. V červnu 2018 spustil lepší optimalizace reklam pro Instagram a pomalu a jistě rozbíhá i možnost Instagram Shop, kdy je možné fotografii na Instagramu otagovat produkty včetně krátkých popisků a cen. Velký hipe zažívají i prodeje přes tzv. SWIPE na Instagram Stories, který mají umožněné profily s více jak 10 000 followers, a se kterým přišel Instagram před přibližně půl rokem. Tenhle swipe je ale možné mít i s méně sledujícími, ovšem zatím pouze jen jako reklamní příspěvek mezi Stories. Nicméně i s poměrně malou investicí lze udělat spoustu muziky, co se zásahu i proklikovosti týká. Bohužel ale prokliky přes swipe mají stále poměrně vysoký BOUNCE rate. Tahle skutečnost se doufejme změní v době, kdy se nákupy přesunou na mobily ve větší míře než nyní a všechny weby světa budou dobře optimalizované pro mobilní telefony, o kvalitním UX a UI nemluvě.
Instagram se stává novým starým Facebookem. V dnešní době dokonce i samotní influenceři více inklinují ke spolupracím přes Instagram než na blogy a Facebook. Pak je pro vás, jako značku, dobře propracovaná strategie a komunikace na Instagramu opravdu stěžejní. Z Instagram Stories influencer svoje sledující pošle na Facebook stránku mnohem obtížněji než na váš Instagram. A vyhazovat peníze z okna za kampaně a propagaci přece nechceme nikdo, ne?
Moje osobní prosba na všechny firmy. Nenechávejte, prosím, dělat strategii, tvrobu a textování Helču z účtárny. Určitě je to holka šikovná, má hezký vlasy, dobrej telefon a na Instáč dává pěkný selfíčka. To ale automaticky neznamená, že ví co dělá, nebo nedejbože, že ví jak dosáhnout těch správných cílů právě pro vaši značku. Stejně jako je věda vytvářet obsah na sociální sítě, tak je vědou i product placement, optimalizace reklam, copywriting, vybírání správných hashtagů a další hromada práce se správou sociálních sítí spojená. Nevyhazujte peníze z okna. PR agentury, agentury zaměřující se na digitál nebo přímo na sociální sítě nevznikly jen tak zbůhdarma. Věřte mi. 🙂
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!